Cognitive Psychophysiology Laboratory, Osaka University, Japan --- Contribute to Society by Psychology

Kawaii_Book

既出文献は*で示した。

第一章 「かわいい」とは何だろうか?

「かわいい」の定義をあきらめる

櫻井 孝昌 (2009). 世界カワイイ革命―なぜ彼女たちは「日本人になりたい」と叫ぶのか― PHP新書

2人以上がかわいいと言ったらそれはかわいい

仲川 秀樹 (2010). “おしゃれ”と“カワイイ”の社会学―酒田の街と都市の若者文化― 学文社

犬派と猫派

Gosling, S. D., Sandy, C. J., & Potter, J. (2010). Personalities of self-identified "dog people" and "cat people." Anthrozoös, 23, 213–222. doi:10.2752/175303710X12750451258850

クロス・マーケティング社による調査(犬派vs猫派対決!多かったのは…)

ペットに対する態度に及ぼす父母の影響

Al-Fayez, G., Awadalla, A., Templer, D. I., & Arikawa, H. (2003). Companion animal attitude and its family pattern in Kuwait. Society and Animals, 11, 17–28. doi:10.1163/156853003321618819

Schenk, S. A., Templer, D. I., Peters, N. B., & Schmidt, M. (1994). The genesis and correlates of attitudes toward pets. Anthrozoös, 7, 60–68. doi:10.2752/089279394787002041

枕草子

池田 亀鑑・岸上 慎二・秋山 虔(校注) (1958) 枕草子・紫式部日記 (日本古典文学大系19) 岩波書店

※Web上の現代語訳と解説 http://manapedia.jp/text/1668

※キラキラ女子 https://pdmagazine.jp/works/makurano-soushi/

幼児顔をみると顔の皮膚温が上がる

Esposito, G., Nakazawa, J., Ogawa, S., Stival, R., Kawashima, A., Putnick, D. L., & Bornstein, M. H. (2014). Baby, you light-up my face: Culture-general physiological responses to infants and culture-specific cognitive judgements of adults. PLoS ONE, 9(10), e106705. doi:10.1371/journal.pone.0106705

かわいい動物の写真を見たあとは集中できる

Nittono, H., Fukushima, M., Yano, A., & Moriya, H. (2012). The power of kawaii: Viewing cute images promotes a careful behavior and narrows attentional focus. PLoS ONE, 7(9), e46362. doi:10.1371/journal.pone.0046362

ハローキティ効果 https://www.forbes.com/sites/andrewbender/2012/10/03/the-hello-kitty-effect-viewing-cute-pictures-can-improve-job-performance/

ノーマン氏と出会った国際会議で発表した論文

Nittono, H. (2013.8.30). "Kawaii" as an emotion: A theoretical framework of kawaii design. Proceedings of the 5th conference of the International Association of Societies of Design Research (IASDR 2013), 01-PD4-3, pp. 16-19.

エモーショナル・デザイン

ノーマン, D. A.『エモーショナル・デザイン-微笑を誘うモノたちのために-』(岡本 明ほか訳) 新曜社 (2004) 【原著

Alessi社のTe ò(テオ)https://www.alessi.com/gb_en/tea-strainer-te-o-asp09-daz.html

Cuteの意味

Dale, J. P. (2017). The appeal of the cute object: Desire, domestication, and agency. In J. P. Dale, J. Goggin, J. Leyda, A. P. McIntyre, & D. Negra (Eds.), The aesthetics and affects of cuteness (pp. 35–55). New York: Routledge.

Cutenessとは幼児の見た目の魅力のこと

Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1978). Adults' responses to infants varying in perceived cuteness. Behavioural Processes, 3, 159–172. doi:10.1016/0376-6357(78)90042-6

かわいいに相当する言葉

Buckley, R. C. (2016). Aww: The emotion of perceiving cuteness. Frontiers in Psychology, 7, 1740. doi:10.3389/fpsyg.2016.01740

Steinnes, K. K., Blomster, J. K., Seibt, B., Zickfeld, J. H., & Fiske, A. P. (2019). Too cute for words: Cuteness evokes the heartwarming emotion of kama muta. Frontiers in Psychology, 10, 387. doi:10.3389/fpsyg.2019.00387

イスラエルでの調査

Lieber-Milo, S., & Nittono, H. (submitted). How the Japanese term kawaii is perceived outside of Japan: A study in Israel.

ヘブライ語での「かわいい」 https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%90%D7%95%D7%95%D7%90%D7%99%D7%99

※調査データ https://osf.io/j4vcn/

kawaiiの発音

https://en.oxforddictionaries.com/definition/kawaii

http://www.oed.com/view/Entry/276314?redirectedFrom=kawaii&

コラム1:実験心理学で分かること

ハート=デイヴィス, A.『パブロフの犬: 実験でたどる心理学の歴史』(山崎正浩訳)創元社(2016)

大山 正・中島 義明 (編) (2012). 『実験心理学への招待 [改訂版]―実験によりこころを科学するー』 サイエンス社

第二章 数字で見る「かわいい」

単語の語彙特性とイメージ調査

入戸野 宏 (2009). “かわいい”に対する行動科学的アプローチ 広島大学大学院総合科学研究科紀要 I 人間科学研究, 4, 19-35. doi:10.15027/29016

入戸野 宏 (2011). 行動科学的アプローチによるかわいい人工物の研究 感性工学, 10, 91–95. [CiNii]

Nittono, H. (2016). The two-layer model of "kawaii": A behavioural science framework for understanding kawaii and cuteness. East Asian Journal of Popular Culture, 2, 79–95. doi:10.1386/eapc.2.1.79_1

2018年の調査データ https://osf.io/9fh7j/

「かわいい」文化に対するネガティブな印象

Kinsella, S. (1995). Cuties in Japan (pp. 220-254). In L. Skov & B. Moeran (Eds.), Women, media and consumption in Japan. Richmond: Curzon Press.

コラム2:心を眺める三つの視点

入戸野 宏 (2013). 心理生理学的アプローチ (pp. 183-198) 篠原 一光・中村 隆宏(編) 心理学から考えるヒューマンファクターズ――安全で快適な新時代へ 有斐閣

第三章 ベビースキーマ

ローレンツの著作

Lorenz, K. (1943). Die angeborenen Formen möglicher Erfahrung [The innate forms of potential experience]. Zeitschrift für Tierpsychologie, 5, 235-409. doi:10.1111/j.1439-0310.1943.tb00655.x

ローレンツ, K.『動物行動学Ⅱ(再装版)』(日高 敏隆・丘 直通訳)新思索社(2005)

ローレンツ, K.『ソロモンの指環 : 動物行動学入門(新装版)』(日高 敏隆訳)早川書房 (2006)

動物行動学の入門書

アイブル=アイベスフェルト, I.『プログラムされた人間:攻撃と親愛の行動学』(霜山 徳爾・岩渕 忠敬訳)平凡社(1977)

アイブル=アイベスフェルト, I.『ヒューマン・エソロジー-人間行動の生物学-』(日高 敏隆監修)ミネルヴァ書房(2001)

長谷川 眞理子 (2002). 生き物をめぐる4つの「なぜ」 集英社新書

ティンバーゲン, N.『本能の研究』(永野 為武訳)三共出版(1975)>※アイブル=アイベスフェルトはローレンツの下で学び,動物行動学から出発して人間行動学を創始しました。

ゆるキャラ

犬山 秋彦・杉元 政光 (2012). ゆるキャラ論-ゆるくない「ゆるキャラ」の実態- ボイジャー

みうら じゅん (2004). ゆるキャラ大図鑑 扶桑社

キャラクターの進化

Gould, S. J. (1979). Mickey Mouse meets Konrad Lorenz. Natural History, 88(5), 30-36.
※このエッセイは,グールド, S. J.『パンダの親指(上):進化論再考』(櫻町翠軒訳)早川書房(1996)に再掲されています。

Hinde, R. A., & Barden, L. A. (1985). The evolution of the teddy bear. Animal Behaviour, 33, 1371–1373. doi:10.1016/S0003-3472(85)80205-0

Morris, P. H., Reddy, V., & Bunting, R. C. (1995). The survival of the cutest: Who’s responsible for the evolution of the teddy bear? Animal Behaviour, 50, 1697–1700. doi:10.1016/0003-3472(95)80022-0

アカゲザルの赤ちゃん https://petippai.com/baby2/detail.php?num=46

ヒヒの赤ちゃん https://www.123rf.com/photo_15894537_baboon-baby.html

ワニ博士 https://www.osaka-u.ac.jp/sp/drwani/

ゆるキャラ(R)グランプリ http://yurugp.jp/vote/detail.php?id=00003705

ミッキーマウスの進化 https://www.google.co.jp/search?q=Mickey+evolution&tbm=isch

スヌーピーの進化 https://www.google.co.jp/search?q=peanuts+evolution&tbm=isch

自動車のデザインと好み

Carbon, C. C. (2010). The cycle of preference: Long-term dynamics of aesthetic appreciation. Acta Psychologica, 134, 233–244. doi:10.1016/j.actpsy.2010.02.004

ベビースキーマについての実証研究

Alley, T. R. (1981). Head shape and the perception of cuteness. Developmental Psychology, 17, 650–654. doi:10.1037/0012-1649.17.5.650

Alley, T. R. (1983). Age-related changes in body proportions, body size, and perceived cuteness. Perceptual and Motor Skills, 56, 615–622. doi:10.2466/pms.1983.56.2.615

Alley, T. R. (1983). Growth-produced changes in body shape and size as determinants of perceived age and adult caregiving. Child Development, 54, 241–248. doi:10.2307/1129882

Alley, T. R. (1983). Infantile head shape as an elicitor of adult protection. Merrill-Palmer Quarterly, 29, 411–427. [JSTOR]

Alley, T. R., & Baron, R. M. (1986). Young adults' caregiving and the age level of a potential recipient. Journal of Psychology, 120, 567–580. doi:10.1080/00223980.1986.9915487

Brooks, V., & Hochberg, J. (1960). A psychophysical study of "cuteness." Perceptual and Motor Skills, 11, 205. doi:10.2466/pms.1960.11.2.205

Glocker, M. L., Langleben, D. D., Ruparel, K., Loughead, J. W., Gur, R. C., & Sachser, N. (2009). Baby schema in infant faces induces cuteness perception and motivation for caretaking in adults. Ethology, 115, 257–263. doi:10.1111/j.1439-0310.2008.01603.x

Hückstedt, B. (1965). Experimentelle Untersuchungen zum "Kindchenschema" [Experimental investigations on the baby schema]. Zeitschrift für Experimentelle und Angewandte Psychologie, 12, 421-450. [APA]

前田 實子 (1983). Baby-schema に関する実験的考察-母性心性の解発刺激を中心に- 武庫川女子大学幼児教育研究所紀要, 2, 4-42.

前田 實子 (1984). Baby-schema に関する実験的考察Ⅱ-「可愛らしさ」の諸要因について- 武庫川女子大学幼児教育研究所紀要, 3, 4-50.

前田 實子 (1985). Baby-schema に関する実験的考察Ⅲ-「丸さ」の分析を中心に- 武庫川女子大学幼児教育研究所紀要, 4, 4-42.

Sternglanz, S. H., Gray, J. L., & Murakami, M. (1977). Adult preferences for infantile facial features: An ethological approach. Animal Behaviour, 25, 108–115. [PubMed]

かわいい顔の作り方

Almanza-Sepúlveda, M. L., Dudin, A., Wonch, K. E., Steiner, M., Feinberg, D. R., Fleming, A. S., & Hall, G. B. (2018). Exploring the morphological and emotional correlates of infant cuteness. Infant Behavior and Development, 53, 90–100. doi:10.1016/j.infbeh.2018.08.001

Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1979). Facial feature determinants of perceived infant attractiveness. Infant Behavior and Development, 2, 329–339. doi:10.1016/S0163-6383(79)80043-0

Lobmaier, J. S., Sprengelmeyer, R., Wiffen, B., & Perrett, D. I. (2010). Female and male responses to cuteness, age and emotion in infant faces. Evolution and Human Behavior, 31, 16–21. doi:10.1016/j.evolhumbehav.2009.05.004

Miesler, L., Leder, H., & Herrmann, A. (2011). Isn't it cute: An evolutionary perspective of baby-schema effects in visual product designs. International Journal of Design, 5(3), 17–30.

Nittono, H., Ohashi, A., & Komori, M. (発表準備中). The creation and validation of the Japanese Cute Infant Faces (JCIF) dataset.

動物顔のかわいさ判断

Borgi, M., & Cirulli, F. (2016). Pet face: Mechanisms underlying human-animal relationships. Frontiers in Psychology, 7, 298. doi:10.3389/fpsyg.2016.00298

Little, A. C. (2012). Manipulation of infant-like traits affects perceived cuteness of infant, adult and cat faces. Ethology, 118, 775–782. doi:10.1111/j.1439-0310.2012.02068.x

幼児顔の性別判断はむずかしい

Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1979). Adults' perceptions of infant sex and cuteness. Sex Roles, 5, 471–481. doi:10.1007/BF00287322

McKelvie, S. J. (1993). Perceived cuteness, activity level, and gender in schematic babyfaces. Journal of Social Behavior and Personality, 8, 297–310.

男女差はあるか

Berman, P. W. (1980). Are women more responsive than men to the young? A review of developmental and situational variables. Psychological Bulletin, 88, 668–695. doi:10.1037/0033-2909.88.3.668

Hahn, A. C., Xiao, D., Sprengelmeyer, R., & Perrett, D. I. (2013). Gender differences in the incentive salience of adult and infant faces. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 66, 200–208. doi:10.1080/17470218.2012.705860

*Lobmaier, J. S., Sprengelmeyer, R., Wiffen, B., & Perrett, D. I. (2010). Female and male responses to cuteness, age and emotion in infant faces. Evolution and Human Behavior, 31, 16–21. doi:10.1016/j.evolhumbehav.2009.05.004

Maestripieri, D., & Pelka, S. (2002). Sex differences in interest in infants across the lifespan: A biological adaptation for parenting? Human Nature, 13, 327–344. doi:10.1007/s12110-002-1018-1

Parsons, C. E., Young, K. S., Kumari, N., Stein, A., & Kringelbach, M. L. (2011). The motivational salience of infant faces is similar for men and women. PLoS ONE, 6(5), e20632. doi:10.1371/journal.pone.0020632

性ホルモンの影響

Gettler, L. T., McDade, T. W., Feranil, A. B., & Kuzawa, C. W. (2011). Longitudinal evidence that fatherhood decreases testosterone in human males. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 16194–16199. doi:10.1073/pnas.1105403108

Hahn, A. C., DeBruine, L. M., Fisher, C. I., & Jones, B. C. (2015). The reward value of infant facial cuteness tracks within-subject changes in women's salivary testosterone. Hormones and Behavior, 67, 54–59. doi:10.1016/j.yhbeh.2014.11.010

Holtfrerich, S. K. C., Schwarz, K. A., Sprenger, C., Reimers, L., & Diekhof, E. K. (2016). Endogenous testosterone and exogenous oxytocin modulate attentional processing of infant faces. PLoS ONE, 11(11), e0166617. doi:10.1371/journal.pone.0166617

Kuzawa, C. W., Gettler, L. T., Huang, Y. -Y., & McDade, T. W. (2010). Mothers have lower testosterone than non-mothers: Evidence from the Philippines. Hormones and Behavior, 57, 441–447. doi:10.1016/j.yhbeh.2010.01.014

Lobmaier, J. S., Probst, F., Perrett, D. I., & Heinrichs, M. (2015). Menstrual cycle phase affects discrimination of infant cuteness. Hormones and Behavior, 70, 1–6. doi:10.1016/j.yhbeh.2015.02.001

Sprengelmeyer, R., Perrett, D. I., Fagan, E. C., Cornwell, R. E., Lobmaier, J. S., Sprengelmeyer, A., … Young, A. W. (2009). The cutest little baby face: A hormonal link to sensitivity to cuteness in infant faces. Psychological Science, 20, 149–154. doi:10.1111/j.1467-9280.2009.02272.x

脳の反応

Bos, P. A., Spencer, H., & Montoya, E. R. (2018). Oxytocin reduces neural activation in response to infant faces in nulliparous young women. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 13, 1099–1109. doi:10.1093/scan/nsy080

Glocker, M. L., Langleben, D. D., Ruparel, K., Loughead, J. W., Valdez, J. N., Griffin, M. D., … Gur, R. C. (2009). Baby schema modulates the brain reward system in nulliparous women. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106, 9115–9119. doi:10.1073/pnas.0811620106

Hahn, A. C., Symons, L. A., Kredel, T., Hanson, K., Hodgson, L., Schiavone, L., & Jantzen, K. J. (2016). Early and late event-related potentials are modulated by infant and adult faces of high and low attractiveness. Social Neuroscience, 11, 207–220. doi:10.1080/17470919.2015.1059361

Huffmeijer, R., Eilander, J., Mileva-Seitz, V. R., & Rippe, R. C. A. (2018). Changes in face-specific neural processing explain reduced cuteness and approachability of infants with cleft lip. Social Neuroscience, 13, 439–450. doi:10.1080/17470919.2017.1340336

Kringelbach, M. L., Lehtonen, A., Squire, S., Harvey, A. G., Craske, M. G., Holliday, I. E., … Stein, A. (2008). A specific and rapid neural signature for parental instinct. PLoS ONE, 3(2), e1664. doi:10.1371/journal.pone.0001664

Parsons, C. E., Young, K. S., Mohseni, H., Woolrich, M. W., Thomsen, K. R., Joensson, M., … Kringelbach, M. L. (2013). Minor structural abnormalities in the infant face disrupt neural processing: A unique window into early caregiving responses. Social Neuroscience, 8, 268–274. doi:10.1080/17470919.2013.795189

Parsons, C. E., Young, K. S., Parsons, E., Dean, A., Murray, L., Goodacre, T., … Kringelbach, M. L. (2011). The effect of cleft lip on adults’ responses to faces: Cross-species findings. PLoS ONE, 6(10), e25897. doi:10.1371/journal.pone.0025897

Tagai, K., Shimakura, H., Isobe, H., & Nittono, H. (2017). The light-makeup advantage in facial processing: Evidence from event-related potentials. PLoS ONE, 12(2), e0172489. doi:10.1371/journal.pone.0172489

Trujillo, L. T., Jankowitsch, J. M., & Langlois, J. H. (2014). Beauty is in the ease of the beholding: A neurophysiological test of the averageness theory of facial attractiveness. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 14, 1061–1076. doi:10.3758/s13415-013-0230-2

コラム3:ローレンツの裏の顔

Burkhard, R. W., Jr. (2005). Patterns of behavior: Konrad Lorenz, Niko Tinbergen, and the founding of ethology. Chicago: University of Chicago Press.

サックス, B.『ナチスと動物-ペット・スケープゴート・ホロコースト』(関口 篤訳)青土社(2002)

第四章 幼さとかわいさ

合成顔の実験

Komori, M., & Nittono, H. (2013). Influence of age-independent facial traits on adult judgments of cuteness and infantility of a child's face. Procedia—Social and Behavioral Sciences, 97, 285–291. doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.235

年齢とかわいさ

Franklin, P., & Volk, A. A. (2018). A review of infants' and children's facial cues' influence on adults' perceptions and behaviors. Evolutionary Behavioral Sciences, 12, 296–321. doi:10.1037/ebs0000108

Franklin, P., Volk, A. A., & Wong, I. (2018). Are newborns' faces less appealing? Evolution and Human Behavior, 39, 269–276. doi:10.1016/j.evolhumbehav.2018.01.003

*Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1979). Adults' perceptions of infant sex and cuteness. Sex Roles, 5, 471–481. doi:10.1007/BF00287322

根ケ山 光一 (1997). 子どもの顔におけるかわいらしさの縦断的発達変化に関する研究 早稲田大学人間科学研究, 10, 61–68.

Sanefuji, W., Ohgami, H., & Hashiya, K. (2007). Development of preference for baby faces across species in humans (Homo sapiens). Journal of Ethology, 25, 249–254. doi:10.1007/s10164-006-0018-8

Volk, A. A., Lukjanczuk, J. L., & Quinsey, V. L. (2007). Perceptions of child facial cues as a function of child age. Evolutionary Psychology, 5, 801–814. doi:10.1177/147470490700500409

赤ちゃんの表情とかわいさ

Hildebrandt, K. A. (1983). Effect of facial expression variations on ratings of infants' physical attractiveness. Developmental Psychology, 19, 414–417. doi:10.1037/0012-1649.19.3.414

化粧と魅力

Jones, A. L., & Kramer, R. S. S. (2015). Facial cosmetics have little effect on attractiveness judgments compared with identity. Perception, 44, 79–86. doi:10.1068/p7904

Jones, A. L., & Kramer, R. S. S. (2016). Facial cosmetics and attractiveness: Comparing the effect sizes of professionally-applied cosmetics and identity. PLoS ONE, 11(10), e0164218. doi:10.1371/journal.pone.0164218

Meier, B. P., Robinson, M. D., Carter, M. S., & Hinsz, V. B. (2010). Are sociable people more beautiful? A zero-acquaintance analysis of agreeableness, extraversion, and attractiveness. Journal of Research in Personality, 44, 293–296. doi:10.1016/j.jrp.2010.02.002

幼さと関係しないかわいさ

井原 なみは・入戸野 宏 (2011). 幼さの程度による"かわいい"のカテゴリ分類 広島大学大学院総合科学研究科紀要 I 人間科学研究, 6, 13–18. doi:10.15027/33096

コラム4:科学と個人

Deichmann, U. (1996). Biologists under Hitler. Cambridge, MA: Harvard University Press.

ノーベル賞授賞理由 https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1973/summary/

第五章 感情としての「かわいい」

いろいろな「かわいい」に共通するもの

井原 なみは・入戸野 宏 (2012). 対象の異なる“かわいい”感情に共通する心理的要因 広島大学大学院総合科学研究科紀要 I 人間科学研究, 7, 37–42. doi:10.15027/34619

ダーウィンによる記述

Darwin, C. R. (1872). The expression of the emotions in man and animals. London: John Murray.

日本における「かわいい」研究

荒川 志津代 (1984). 子どものかわいさ-子ども写真を用いた実験的研究- 家政学雑誌, 35, 354–363.

Koyama, R., Takahashi, Y., & Mori, K. (2006). Assessing the cuteness of children: Significant factors and gender differences. Social Behavior and Personality, 34, 1087–1100. doi:10.2224/sbp.2006.34.9.1087

戸田 正直 (1986). ロボットと感情 日本ロボット学会誌, 4, 665–669.

「かわいい」感情のモデル

*Nittono, H. (2016). The two-layer model of 'kawaii': A behavioural science framework for understanding kawaii and cuteness. East Asian Journal of Popular Culture, 2, 79–95. doi:10.1386/eapc.2.1.79_1

入戸野 宏 (2016). "かわいい"感情の心理学モデル 情報処理(情報処理学会誌), 57, 128–131.

かわいい形

Bar, M., & Neta, M. (2006). Humans prefer curved visual objects. Psychological Science, 17, 645–648. doi:10.1111/j.1467-9280.2006.01759.x

Bar, M., & Neta, M. (2007). Visual elements of subjective preference modulate amygdala activation. Neuropsychologia, 45, 2191–2200. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2007.03.008

Bertamini, M., Palumbo, L., Gheorghes, T. N., & Galatsidas, M. (2016). Do observers like curvature or do they dislike angularity? British Journal of Psychology, 107, 154–178. doi:10.1111/bjop.12132

Palumbo, L., Ruta, N., & Bertamini, M. (2015). Comparing angular and curved shapes in terms of implicit associations and approach/avoidance responses. PLoS ONE, 10(10), e0140043. doi:10.1371/journal.pone.0140043

かわいい色

清澤 雄 (2014). かわいい色の調査結果に基づく評価者のクラスター分類とその嗜好特性 日本感性工学会論文誌, 13, 107–116. doi:10.5057/jjske.13.107

社会性仮説

Sherman, G. D., & Haidt, J. (2011). Cuteness and disgust: The humanizing and dehumanizing effects of emotion. Emotion Review, 3, 245–251. doi:10.1177/1754073911402396

キモいとキモかわいいの違い

海外のキモかわいい https://news.nationalgeographic.com/2017/03/animals-ugly-cute-psychology/

「かわいい」感情を実験する

Lang, P. J., Greenwald, M. K., Bradley, M. M., & Hamm, A. O. (1993). Looking at pictures: Affective, facial, visceral, and behavioral reactions. Psychophysiology, 30, 261–273. doi:10.1111/j.1469-8986.1993.tb03352.x

*入戸野 宏 (2011). 行動科学的アプローチによるかわいい人工物の研究 感性工学, 10, 91–95.

Nittono, H., & Tanaka, K. (2010). Psychophysiological responses to kawaii (cute) visual images [Abstract]. International Journal of Psychophysiology, 77, 268-269. doi:10.1016/j.ijpsycho.2010.06.107

Russell, J. A., Weiss, A., & Mendelsohn, G. A. (1989). Affect Grid: A single-item scale of pleasure and arousal. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 493–502. doi:10.1037/0022-3514.57.3.493

「かわいい」スパイラルと「かわいい」トライアングル

Fridlund, A. J. (1991). Sociality of solitary smiling: Potentiation by an implicit audience. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 229–240. doi:10.1037/0022-3514.60.2.229

Haj-Mohamadi, P., Fles, E. H., & Shteynberg, G. (2018). When can shared attention increase affiliation? On the bonding effects of co-experienced belief affirmation. Journal of Experimental Social Psychology, 75, 103–106. doi:10.1016/j.jesp.2017.11.007

Hess, U., Banse, R., & Kappas, A. (1995). The intensity of facial expression is determined by underlying affective state and social situation. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 280–288. doi:10.1037/0022-3514.69.2.280

Hess, U., & Bourgeois, P. (2010). You smile—I smile: Emotion expression in social interaction. Biological Psychology, 84, 514–520. doi:10.1016/j.biopsycho.2009.11.001

Philipp, M. C., Storrs, K. R., & Vanman, E. J. (2012). Sociality of facial expressions in immersive virtual environments: A facial EMG study. Biological Psychology, 91, 17–21. doi:10.1016/j.biopsycho.2012.05.008

Shteynberg, G., Hirsh, J. B., Apfelbaum, E. P., Larsen, J. T., Galinsky, A. D., & Roese, N. J. (2014). Feeling more together: Group attention intensifies emotion. Emotion, 14, 1102–1114. doi:10.1037/a0037697

「かわいい」と声に出す

Rummer, R., Schweppe, J., Schlegelmilch, R., & Grice, M. (2014). Mood is linked to vowel type: The role of articulatory movements. Emotion, 14, 246–250. doi:10.1037/a0035752

Strack, F. (2016). Reflection on the smiling registered replication report. Perspectives on Psychological Science, 11, 929–930. doi:10.1177/1745691616674460

Strack, F., Martin, L. L., & Stepper, S. (1988). Inhibiting and facilitating conditions of the human smile: A nonobtrusive test of the facial feedback hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 768–777. doi:10.1037/0022-3514.54.5.768

Wagenmakers, E. ーJ., Beek, T., Dijkhoff, L., Gronau, Q. F., Acosta, A., Adams, R. B., … Zwaan, R. A. (2016). Registered replication report: Strack, Martin, & Stepper (1988). Perspectives on Psychological Science, 11, 917–928. doi:10.1177/1745691616674458

音声の印象

Klink, R. R. (2009). Gender differences in new brand name response. Marketing Letters, 20, 313–326. doi:10.1007/s11002-008-9066-x

Kniffin, K. M., & Shimizu, M. (2016). Sounds that make you smile and share: A phonetic key to prosociality and engagement. Marketing Letters, 27, 273–283. doi:10.1007/s11002-014-9328-8

Newman, S. S. (1933). Further experiments in phonetic symbolism. The American Journal of Psychology, 45, 53–75. doi:10.2307/1414186

Sapir, E. (1929). A study in phonetic symbolism. Journal of Experimental Psychology, 12, 225–239. doi:10.1037/h0070931

かわいさを感じる個人差

金井 嘉宏・入戸野 宏 (2013). "かわいい"感情に関係するパーソナリティ特性-サイコパシー特性と対人不安の観点から- 日本パーソナリティ心理学会第22回大会発表論文集, 114.

金井 嘉宏・入戸野 宏 (2015). 共感性と親和動機による“かわいい”感情の予測モデル構築 パーソナリティ研究, 23, 131–141. doi:10.2132/personality.23.131

Lehmann, V., Huis in‘t Veld, E. M. J., & Vingerhoets, A. J. J. M. (2013). The human and animal baby schema effect: Correlates of individual differences. Behavioural Processes, 94, 99–108. doi:10.1016/j.beproc.2013.01.001

Takamatsu, R. (2018). Measuring affective responses to cuteness and Japanese kawaii as a multidimensional construct. Current Psychology. doi:10.1007/s12144-018-9836-4

弱さとかわいさ

Aronson, E., Willerman, B., & Floyd, J. (1966). The effect of a pratfall on increasing interpersonal attractiveness. Psychonomic Science, 4, 227–228. doi:10.3758/BF03342263

Deaux, K. (1972). To err is humanizing: But sex makes a difference. Representative Research in Social Psychology, 3, 20–28. [No Internet source]

Feldman-Summers, S. A. (1974). Blunders and interpersonal attraction under conditions of dependency. Journal of Abnormal Psychology, 83, 323–326. doi:10.1037/h0036692

Helmreich, R., Aronson, E., & LeFan, J. (1970). To err is humanizing—sometimes: Effects of self-esteem, competence, and a pratfall on interpersonal attraction. Journal of Personality and Social Psychology, 16, 259–264. doi:10.1037/h0029848

Maier, R. A., Jr., Holmes, D. L., Slaymaker, F. L., & Reich, J. N. (1984). The perceived attractiveness of preterm infants. Infant Behavior and Development, 7, 403–414. doi:10.1016/S0163-6383(84)80002-8

Mettee, D. R., & Wilkins, P. C. (1972). When similarity "hurts": Effects of perceived ability and a humorous blunder on interpersonal attractiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 22, 246–258. doi:10.1037/h0032603

童顔効果

Livingston, R. W., & Pearce, N. A. (2010). The teddy-bear effect: Does having a baby face benefit black chief executive officers? Psychological Science, 20, 1229–1236. doi:10.1111/j.1467-9280.2009.02431.x

ゼブロウィッツ, L. A. 『顔を読む-顔学への招待-』(羽田 節子・中尾 ゆかり訳)大修館書店(1999)

コラム5:かわいさと美しさの違い

Geldart, S. (2010). That woman looks pretty, but is she attractive? Female perceptions of facial beauty and the impact of cultural labels. European Review of Applied Psychology, 60, 79–87. doi:10.1016/j.erap.2009.12.003

Kuraguchi, K., & Ashida, H. (2015). Beauty and cuteness in peripheral vision. Frontiers in Psychology, 6, 566. doi:10.3389/fpsyg.2015.00566

Kuraguchi, K., Taniguchi, K., & Ashida, H. (2015). The impact of baby schema on perceived attractiveness, beauty, and cuteness in female adults. SpringerPlus, 4, 164. doi:10.1186/s40064-015-0940-8

森 三樹三郎 (訳)『荘子(1)』中公クラシックス(2001)

顰(ひそみ)に倣う https://kanbun.info/koji/hisomi.html

第六章 「かわいい」がもたらす効果

かわいさに関する海外の研究

Hahn, A. C., & Perrett, D. I. (2014). Neural and behavioral responses to attractiveness in adult and infant faces. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 46, 591–603. doi:10.1016/j.neubiorev.2014.08.015

Kringelbach, M. L., Stark, E. A., Alexander, C., Bornstein, M. H., & Stein, A. (2016). On cuteness: Unlocking the parental brain and beyond. Trends in Cognitive Sciences, 20, 545–558. doi:10.1016/j.tics.2016.05.003

注意を引きつける

Brosch, T., Sander, D., Pourtois, G., & Scherer, K. R. (2008). Beyond fear: Rapid spatial orienting toward positive emotional stimuli. Psychological Science, 19, 362–370. doi:10.1111/j.1467-9280.2008.02094.x

Brosch, T., Sander, D., & Scherer, K. R. (2007). That baby caught my eye... Attention capture by infant faces. Emotion, 7, 685–689. doi:10.1037/1528-3542.7.3.685

Hodsoll, J., Quinn, K. A., & Hodsoll, S. (2010). Attentional prioritization of infant faces is limited to own-race infants. PLoS ONE, 5(9), e12509. doi:10.1371/journal.pone.0012509

井原 なみは (2014). “かわいい”感情に関する心理生理学的検討 平成25年度広島大学大学院総合科学研究科修士論文(未公刊)

Koda, H., Sato, A., & Kato, A. (2013). Is attentional prioritisation of infant faces unique in humans?: Comparative demonstrations by modified dot-probe task in monkeys. Behavioural Processes, 98, 31–36. doi:10.1016/j.beproc.2013.04.013

Lucion, M. K., Oliveira, V., Bizarro, L., Bischoff, A. R., Silveira, P. P., & Kauer-Sant'Anna, M. (2017). Attentional bias toward infant faces―Review of the adaptive and clinical relevance. International Journal of Psychophysiology, 114, 1–8. doi:10.1016/j.ijpsycho.2017.01.008

オグルヴィ, D.『ある広告人の告白』(山内 あゆ子訳)海と月社(2006)

大久保 重孝・井出野 尚・竹村 和久 (2010). 乳幼児の笑顔画像呈示による感情誘導手法の提案-商品選択実験を用いた適用例- 日本感性工学会論文誌, 9, 485–491. doi:10.5057/jjske.J090702-2

Proverbio, A. M., De Gabriele, V., Manfredi, M., & Adorni, R. (2011). No race effect (ORE) in the automatic orienting toward baby faces: When ethnic group does not matter. Psychology, 2, 931–935. doi:10.4236/psych.2011.29140

長く見つめられる

*Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1978). Adults' responses to infants varying in perceived cuteness. Behavioural Processes, 3, 159–172. doi:10.1016/0376-6357(78)90042-6

*入戸野 宏 (2011). 行動科学的アプローチによるかわいい人工物の研究 感性工学, 10, 91–95. [CiNii]

Nittono, H., & Ihara, N. (2017). Psychophysiological responses to kawaii pictures with or without baby schema. SAGE Open, 7(2). doi:10.1177/2158244017709321

Power, T. G., Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1982). Adults' responses to infants varying in facial expression and perceived attractiveness. Infant Behavior and Development, 5, 33–44. doi:10.1016/S0163-6383(82)80015-5

街中での幼児に対する反応

Nishiyama, K., Oishi, K., & Saito, A. (2015). Passersby attracted by infants and mothers' acceptance of their approaches: A proximate factor for human cooperative breeding. Evolutionary Psychology, 13, 470–491. doi:10.1177/147470491501300210

Robinson, C. L., Lockard, J. S., & Adams, R. M. (1979). Who looks at a baby in public. Ethology and Sociobiology, 1, 87–91. doi:10.1016/0162-3095(79)90009-8

Schleidt, M., Schiefenhövel, W., Stanjek, K., & Krell, R. (1980). "Caring for a baby" behavior: Reactions of passersby to a mother and baby. Man-Environment Systems, 10, 73–82.

笑顔になる

*Darwin, C. R. (1872). The expression of the emotions in man and animals. London: John Murray.

*Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1978). Adults' responses to infants varying in perceived cuteness. Behavioural Processes, 3, 159–172. doi:10.1016/0376-6357(78)90042-6

Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1983). The infant's physical attractiveness: Its effect on bonding and attachment. Infant Mental Health Journal, 4, 1–12. doi:10.1002/1097-0355(198321)4:1<1::AID-IMHJ2280040102>3.0.CO;2-2

木村 健太・江原 清香・片山 順一 (2013). ポジティブ情動における情動経験と表情筋活動 感情心理学研究, 20, 96–104. doi:10.4092/jsre.20.96

*Nishiyama, K., Oishi, K., & Saito, A. (2015). Passersby attracted by infants and mothers' acceptance of their approaches: A proximate factor for human cooperative breeding. Evolutionary Psychology, 13, 470–491. doi:10.1177/147470491501300210

*入戸野 宏 (2011). 行動科学的アプローチによるかわいい人工物の研究 感性工学, 10, 91–95. [CiNii]

*Nittono, H., & Ihara, N. (2017). Psychophysiological responses to kawaii pictures with or without baby schema. SAGE Open, 7(2). doi:10.1177/2158244017709321

*Power, T. G., Hildebrandt, K. A., & Fitzgerald, H. E. (1982). Adults' responses to infants varying in facial expression and perceived attractiveness. Infant Behavior and Development, 5, 33–44. doi:10.1016/S0163-6383(82)80015-5

Principe, C. P., & Langlois, J. H. (2011). Faces differing in attractiveness elicit corresponding affective responses. Cognition and Emotion, 25, 140–148. doi:10.1080/02699931003612098

Schein, S. S., & Langlois, J. H. (2015). Unattractive infant faces elicit negative affect from adults. Infant Behavior and Development, 38, 130–134. doi:10.1080/02699931003612098

*Schleidt, M., Schiefenhövel, W., Stanjek, K., & Krell, R. (1980). "Caring for a baby" behavior: Reactions of passersby to a mother and baby. Man-Environment Systems, 10, 73–82.

Yamamoto, R., Ariely, D., Chi, W., Langleben, D. D., & Elman, I. (2009). Gender differences in the motivational processing of babies are determined by their facial attractiveness. PLoS ONE, 4(6), e6042. doi:10.1371/journal.pone.0006042

気分が良くなる

Myrick, J. G. (2015). Emotion regulation, procrastination, and watching cat videos online: Who watches Internet cats, why, and to what effect? Computers in Human Behavior, 52, 168–176. doi:10.1016/j.chb.2015.06.001

世界の飼い猫の数 https://www.petsecure.com.au/pet-care/a-guide-to-worldwide-pet-ownership/

日本の飼い猫の数 https://petfood.or.jp/data/index.html

言語アプリ メムライズ(Memrise)の紹介 https://www.bbc.com/news/technology-25103362

丁寧に行動するようになる

*Nittono, H., Fukushima, M., Yano, A., & Moriya, H. (2012). The power of kawaii: Viewing cute images promotes a careful behavior and narrows attentional focus. PLoS ONE, 7(9), e46362. doi:10.1371/journal.pone.0046362

Sherman, G. D., Haidt, J., & Coan, J. A. (2009). Viewing cute images increases behavioral carefulness. Emotion, 9, 282–286. doi:10.1037/a0014904

Sherman, G. D., Haidt, J., Iyer, R., & Coan, J. A. (2013). Individual differences in the physical embodiment of care: Prosocially oriented women respond to cuteness by becoming more physically careful. Emotion, 13, 151–158. doi:10.1037/a0029259

細部に注目しやすくなる

Fredrickson, B. L., & Branigan, C. (2005). Positive emotions broaden the scope of attention and thought–action repertoires. Cognition and Emotion, 19, 313–332. doi:10.1080/02699930441000238

Gable, P. A., & Harmon-Jones, E. (2008). Approach-motivated positive affect reduces breadth of attention. Psychological Science, 19, 476–482. doi:10.1111/j.1467-9280.2008.02112.x

Griskevicius, V., Shiota, M. N., & Neufeld, S. L. (2010). Influence of different positive emotions on persuasion processing: A functional evolutionary approach. Emotion, 10, 190–206. doi:10.1037/a0018421

*Nittono, H., Fukushima, M., Yano, A., & Moriya, H. (2012). The power of kawaii: Viewing cute images promotes a careful behavior and narrows attentional focus. PLoS ONE, 7(9), e46362. doi:10.1371/journal.pone.0046362

握りしめたくなる

Aragón, O. R., Clark, M. S., Dyer, R. L., & Bargh, J. A. (2015). Dimorphous expressions of positive emotion: Displays of both care and aggression in response to cute stimuli. Psychological Science, 26, 259–273. doi:10.1177/0956797614561044

『ナショナルジオグラフィック』のブログ https://news.nationalgeographic.com/2015/10/151010-science-psychology-babies-animals-culture-behavior/

擬人化するようになる

Ahn, H.-K., Kim, H. J., & Aggarwal, P. (2014). Helping fellow beings: Anthropomorphized social causes and the role of anticipatory guilt. Psychological Science, 25, 224–229. doi:10.1177/0956797613496823

アスペクト (2006). 擬人化たん白書 アスペクト

Butterfield, M. E., Hill, S. E., & Lord, C. G. (2012). Mangy mutt or furry friend? Anthropomorphism promotes animal welfare. Journal of Experimental Social Psychology, 48, 957–960. doi:10.1016/j.jesp.2012.02.010

Epley, N., Akalis, S., Waytz, A., & Cacioppo, J. T. (2008). Creating social connection through inferential reproduction: Loneliness and perceived agency in gadgets, gods, and greyhounds. Psychological Science, 19, 114–120. doi:10.1111/j.1467-9280.2008.02056.x

Epley, N., Schroeder, J., & Waytz, A. (2013). Motivated mind perception: Treating pets as people and people as animals. In S. J. Gervais (ed.), Objectification and (de)humanization. Nebraska Symposium on Motivation (Vol. 60, pp. 127–152). New York: Springer. doi:10.1007/978-1-4614-6959-9-6

Epley, N., Waytz, A., & Cacioppo, J. T. (2007). On seeing human: A three-factor theory of anthropomorphism. Psychological Review, 114, 864–886. doi:10.1037/0033-295X.114.4.864

大澤 博隆 (2014). 人工知能はどのように擬人化されるべきなのか?-人の擬人化傾向に関わる知見と応用 人工知能, 29, 182–189.

*Sherman, G. D., & Haidt, J. (2011). Cuteness and disgust: The humanizing and dehumanizing effects of emotion. Emotion Review, 3, 245–251. doi:10.1177/1754073911402396

Tam, K.-P., Lee, S.-L., & Chao, M. M. (2013). Saving Mr. Nature: Anthropomorphism enhances connectedness to and protectiveness toward nature. Journal of Experimental Social Psychology, 49, 514–521. doi:10.1016/j.jesp.2013.02.001

世話したくなる

Badr, L. K., & Abdallah, B. (2001). Physical attractiveness of premature infants affects outcome at discharge from the NICU. Infant Behavior and Development, 24, 129–133. doi:10.1016/S0163-6383(01)00068-6

Langlois, J. H., Ritter, J. M., Casey, R. J., & Sawin, D. B. (1995). Infant attractiveness predicts maternal behaviors and attitudes. Developmental Psychology, 31, 464–472. doi:10.1037/0012-1649.31.3.464

Quinsey, V. L., & Volk, A. (2002). The influence of infant facial cues on adoption preferences. Human Nature, 13, 437–455. doi:10.1007/s12110-002-1002-9

Volk, A. A., Lukjanczuk, J. M., & Quinsey, V. L. (2005). Influence of infant and child facial cues of low body weight on adults' ratings of adoption preference, cuteness, and health. Infant Mental Health Journal, 26, 459–469. doi:10.1002/imhj.20064

日本の社会的養護 https://www.mhlw.go.jp/content/000474624.pdf

手助けしたくなる

岡田 美智男(2017).〈弱いロボット〉の思考 わたし・身体・コミュニケーション 講談社現代新書

トゥイーンボット(Tweenbots)http://www.tweenbots.com/

ニューヨーク現代美術館の所蔵 https://www.moma.org/collection/works/145467

ヒッチボット(hitchBOT) http://www.hitchbot.me/

ヒッチボットの破壊 https://www.wired.co.uk/article/hitchbot-usa-vandalised-philadelphia

頼みを断らなくなる

Bellfield, J., Bimont, C., Blom, J., Dommeyer, C. J., Gardiner, K., Mathenia, E., & Soto, J. (2011). The effect of a cute stimulus on personally-initiated, self-administered surveys. Marketing Bulletin, 22, Research Note 1.

Guéguen, N., & Ciccotti, S. (2008). Domestic dogs as facilitators in social interaction: An evaluation of helping and courtship behaviors. Anthrozoös, 21, 339–349. doi:10.2752/175303708X371564

Mariti, C., Papi, F., Zilocchi, M., Massoni, E., Herd-Smith, L., & Gazzano, A. (2011). Puppies' appeal for people: A comparison with small adult dogs. Journal of Veterinary Behavior, 6, 89–90. doi:10.1016/j.jveb.2010.08.027

Wells, D. L. (2004). The facilitation of social interactions by domestic dogs. Anthrozoös, 17, 340–352. doi:10.2752/089279304785643203

環境を守りたくなる

Cian, L., Krishna, A., & Elder, R. S. (2015). A sign of things to come: Behavioral change through dynamic iconography. Journal of Consumer Research, 41, 1426–1446. doi:10.1086/680673

Huddy, L., & Gunnthorsdottir, A. H. (2000). The persuasive effects of emotive visual imagery: Superficial manipulation or the product of passionate reason? Political Psychology, 21, 745–778. doi:10.1111/0162-895X.00215

高橋 雄介・山形 伸二・木島 伸彦・繁桝 算男・大野 裕・安藤 寿康 (2007). Grayの気質モデル―BIS/BAS尺度日本語版の作成と双生児法による行動遺伝学的検討. パーソナリティ研究, 15, 276–289. doi:10.2132/personality.15.276

Wang, T., Mukhopadhyay, A., & Patrick, V. M. (2017). Getting consumers to recycle NOW! When and why cuteness appeals influence prosocial and sustainable behavior. Journal of Public Policy & Marketing, 36, 269–283. doi:10.1509/jppm.16.089

自分に甘くなる

Nenkov, G. Y., & Scott, M. L. (2014). “So cute I could eat it up”: Priming effects of cute products on indulgent consumption. Journal of Consumer Research, 41, 326-341. doi:10.1086/676581

Scott, M. L., & Nenkov, G. Y. (2016). Using consumer responsibility reminders to reduce cuteness-induced indulgent consumption. Marketing Letters, 27, 323–336. doi:10.1007/s11002-014-9336-8

食べ物とかわいさ

Boyer, L. E., Laurentz, S., McCabe, G. P., & Kranz, S. (2012). Shape of snack foods does not predict snack intake in a sample of preschoolers: A cross-over study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 94. doi:10.1186/1479-5868-9-94

Branen, L., Fletcher, J., & Hilbert, L. (2002). Snack consumption and waste by preschool children served “cute” versus regular snacks. Journal of Nutrition Education and Behavior, 34, 279–282. doi:10.1016/S1499-4046(06)60107-3

Lee, H.-C., Chang, C.-T., Chen, Y.-H., & Huang, Y.-S. (2018). The spell of cuteness in food consumption? It depends on food type and consumption motivation. Food Quality and Preference, 65, 110–117. doi:10.1016/j.foodqual.2017.11.002

Olsen, A., Ritz, C., Kramer, L., & Møller, P. (2012). Serving styles of raw snack vegetables. What do children want? Appetite, 59, 556–562. doi:10.1016/j.appet.2012.07.002

動物の効果

Beetz, A., Uvnäs-Moberg, K., Julius, H., & Kotrschal, K. (2012). Psychosocial and psychophysiological effects of human-animal interactions: The possible role of oxytocin. Frontiers in Psychology, 3, 234. doi:10.3389/fpsyg.2012.00234

De Dreu, C. K. W., Greer, L. L., Van Kleef, G. A., Shalvi, S., & Handgraaf, M. J. J. (2011). Oxytocin promotes human ethnocentrism. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 1262–1266. doi:10.1073/pnas.1015316108

Herzog, H. (2011). The impact of pets on human health and psychological well-being: Fact, fiction, or hypothesis? Current Directions in Psychological Science, 20, 236–239. doi:10.1177/0963721411415220

Levine, G. N., Allen, K., Braun, L. T., Christian, H. E., Friedmann, E., Taubert, K. A., … Lange, R. A. (2013). Pet ownership and cardiovascular risk: A scientific statement from the American Heart Association. Circulation, 127, 2353–2363. doi:10.1161/CIR.0b013e31829201e1

Mueller, M. K., Gee, N. R., & Bures, R. M. (2018). Human-animal interaction as a social determinant of health: Descriptive findings from the health and retirement study. BMC Public Health, 18, 305. doi:10.1186/s12889-018-5188-0

Parslow, R. A., Jorm, A. F., Christensen, H., Rodgers, B., & Jacomb, P. (2005). Pet ownership and health in older adults: Findings from a survey of 2,551 community-based Australians aged 60-64. Gerontology, 51, 40–47. doi:10.1159/000081433

Wells, D. L. (2005). The effect of videotapes of animals on cardiovascular responses to stress. Stress and Health, 21, 209–213. doi:10.1002/smi.1057

ぬいぐるみの効果

Sumioka, H., Nakae, A., Kanai, R., & Ishiguro, H. (2013). Huggable communication medium decreases cortisol levels. Scientific Reports, 3, 3034. doi:10.1038/srep03034

Tai, K., Zheng, X., & Narayanan, J. (2011). Touching a teddy bear mitigates negative effects of social exclusion to increase prosocial behavior. Social Psychological and Personality Science, 2, 618–626. doi:10.1177/1948550611404707

浦 光博 (2009). 排斥と受容の行動科学―社会と心が作り出す孤立 サイエンス社

コラム6:論文に書いてあることを信じてよいか

チャンドラー, R.『プレイバック』(村上 春樹訳)早川書房(2016)

Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349, aac4716. doi:10.1126/science.aac4716

ポパー, K. R.『科学的発見の論理・上』(大内 義一・森 博訳)恒星社厚生閣(1971)

友永 雅己・三浦 麻子・針生 悦子(編)(2016). 特集:心理学の再現性 心理学評論, 59,1–141.

第七章 「かわいい」の応用

カワいいモノ研究会

ホームページ https://www.chugoku.meti.go.jp/kawaii/index.html

株式会社晃祐堂 http://www.koyudo.co.jp/

株式会社ティエスピー https://www.yoboty.com

株式会社クレソン https://cresson1986.com/

ギフトと笑顔の関係

Yang, A. X., & Urminsky, O. (2018). The smile-seeking hypothesis: How immediate affective reactions motivate and reward gift giving. Psychological Science, 29, 1221–1233. doi:10.1177/0956797618761373

「かわいい」瞑想

草薙 龍瞬 (2016). これも修行のうち。実践!あらゆる悩みに「反応しない」生活 KADOKAWA(2016)

吉田 昌生(2015). 1日10分で自分を浄化する方法-マインドフルネス瞑想入門 WAVE出版

Zeng, X., Chiu, C. P. K., Wang, R., Oei, T. P. S., & Leung, F. Y. K. (2015). The effect of loving-kindness meditation on positive emotions: A meta-analytic review. Frontiers in Psychology, 6, 1693. doi:10.3389/fpsyg.2015.01693

高齢者にとっての「かわいい」

豊島 彩・入戸野 宏(発表準備中). 高齢者が感じる“かわいい”の構成要素

日本の人口構成 https://www.stat.go.jp/data/nihon/02.html

コラム7:実験心理学は社会に貢献できるか

入戸野 宏 (2017). モノづくりにおける実験心理学の貢献可能性 心理学評論, 60, 312–321. doi:10.24602/sjpr.60.4_312

第八章  「かわいい」はなぜ大切か

「かわいい」の二層モデル

*入戸野 宏 (2009). “かわいい”に対する行動科学的アプローチ 広島大学大学院総合科学研究科紀要 I 人間科学研究, 4, 19-35. doi:10.15027/29016

*Nittono, H. (2016). The two-layer model of 'kawaii': A behavioural science framework for understanding kawaii and cuteness. East Asian Journal of Popular Culture, 2, 79–95. doi:10.1386/eapc.2.1.79_1

日本文化論・日本人論

イザヤ・ベンダサン (1970). 日本人とユダヤ人 山本書店

土居 健郎 (1971). 「甘え」の構造 弘文堂

芳賀 綏 (2004). 日本人らしさの構造-言語文化論講義- 大修館書店

芳賀 綏 (2013). 日本人らしさの発見-しなやかな〈凹型文化〉を世界に発信する- 大修館書店

金子 みすゞ(詩)ダッチャー, D. P.(訳)(1999). サムシングナイス: 金子みすゞ童謡集 JULA出版局

李 御寧 (1982). 「縮み」志向の日本人 学生社

Motokawa, T. (1989). Sushi science and hamburger science. Perspectives in Biology and Medicine, 32, 489–504. doi:10.1353/pbm.1989.0023

中根 千枝 (1967). タテ社会の人間関係 講談社現代新書

Shiota, M. N., Neufeld, S. L., Yeung, W. H., Moser, S. E., & Perea, E. F. (2011). Feeling good: Autonomic nervous system responding in five positive emotions. Emotion, 11, 1368–1378. doi:10.1037/a0024278

Takano, Y., & Osaka, E. (2018). Comparing Japan and the United States on individualism/collectivism: A follow-up review. Asian Journal of Social Psychology, 21, 301–316. doi:10.1111/ajsp.12322

高月 靖 (2009). ロリコン-日本の少女嗜好者たちとその世界- バジリコ

SONYの社名 https://www.sony.co.jp/SonyInfo/CorporateInfo/History/SonyHistory/1-06.html

『アナと雪の女王』 https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=frozen2013.htm

『千と千尋の神隠し』 https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=spiritedaway.htm

他分野における「かわいい」の研究

日本建築学会 (編) (2018). 「かわいい」と建築 海文堂出版

大倉 典子(編著) (2017). 「かわいい」工学 朝倉書店

吉武 裕美子・勝身 俊之・南口 誠・西川 雅美・宮 正光・近藤 みずき・白仁田 沙代子・田辺 里枝・山本 麻希 (2016).「かわいい」を取り入れた科学実験・工作のコミュニケーション効果 科学技術コミュニケーション, 19, 31–42. doi:10.14943/74096

Kawaii理科プロジェクト http://kawarika.nagaokaut.ac.jp/

「かわいい」に関連する書籍

国内外で出版された本を年代順に示します。

山根 一眞 (1986). 変体少女文字の研究―文字の向うに少女が見える― 講談社

大塚 英志 (1989). 少女民俗学―世紀末の神話をつむぐ「巫女の末裔」― 光文社

山根 一眞 (1990). 「ギャル」の構造―情遊化社会と女性パワー― 世界文化社

島村 麻里 (1991). ファンシーの研究―「かわいい」がヒト、モノ、カネを支配する― ネスコ

荷宮 和子・大塚 英志(1993). クマの時代―消費社会をさまよう者の「救い」とは 少女民俗学パート2― 光文社

増淵 宗一 (1994). かわいい症候群 日本放送出版協会

美術手帳 「特集:かわいい」1996年2月号 (48巻, No. 720) 美術出版社

Harris, D. (2000). Cute, quaint, hungry and romantic: The aesthetics of consumerism. New York: Basic Books.

山田 徹 (2000). キャラクタービジネス―「かわいい」が生み出す巨大市場― PHP研究所

Belson, K., & Bremner, B. (2004). Hello Kitty: The remarkable story of Sanrio and the billion dollar feline phenomenon. Singapore: Wiley. (ケン・ベルソン, ブライアン・ブレムナー(著)酒井 泰介(訳)(2004). 巨額を稼ぎ出すハローキティの生態 東洋経済新報社)

四方田 犬彦 (2006). 「かわいい」論 ちくま新書

古賀 令子 (2009). 「かわいい」の帝国―モードとメディアと女の子たち― 青土社

真壁 智治・チームカワイイ (2009). カワイイパラダイムデザイン研究 平凡社

櫻井 孝昌 (2009). 世界カワイイ革命―なぜ彼女たちは「日本人になりたい」と叫ぶのか― PHP新書

仲川 秀樹 (2010). “おしゃれ”と“カワイイ”の社会学―酒田の街と都市の若者文化― 学文社

Botz-Bornstein, T. (2011). The cool-kawaii: Afro-Japanese aesthetics and new world modernity. Lanham, MD: Lexington Books.

芸術新潮 2011年9月号 特集:ニッポンの「かわいい」(62巻9号) 新潮社

中村 圭子 (編) (2012). 日本の「かわいい」図鑑―ファンシー・グッズの100年― 河出書房新社

Hart, C. (2012). Manga for the beginner kawaii: How to draw the supercute characters of Japanese comics. New York: Watson-Guptill.

Ngai, S. (2012). Our aesthetic categories: Zany, cute, interesting. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Okazaki, M., & Johnson, G. (2013). Kawaii! Japan's culture of cute. Munich: Prestel.

Yano, C. R. (2013). Pink globalization: Hello Kitty's trek across the Pacific. Durham: Duke University Press. (クリスティン・ヤノ(著), 久美 薫 (訳) (2017). なぜ世界中が、ハローキティを愛するのか?―“カワイイ"を世界共通語にしたキャラクター― 作品社)

真壁 智治 (2014). ザ・カワイイヴィジョンa(感覚の発想) VNC/鹿島出版会

真壁 智治 (2014). ザ・カワイイヴィジョンb(感覚の技法) VNC/鹿島出版会

Pen(ペン)「カワイイ」JAPAN 2014年10/1号(18巻18号) CCCメディアハウス

青栁 絵梨子 (2014). 〈ルポ〉かわいい! 竹久夢二からキティちゃんまで 寿郎社

工藤 保則 (2015). カワイイ社会・学―成熟の先をデザインする― 関西学院大学出版会

阿部 公彦 (2015). 幼さという戦略―「かわいい」と成熟の物語作法― 朝日新聞出版

横幹〈知の統合〉シリーズ編集委員会(編)(2016). カワイイ文化とテクノロジーの隠れた関係 東京電機大学出版局

Dale, J. P., Goggin, J., Leyda, J., McIntyre, A. P., & Negra, D. (2016). The aesthetics and affects of cuteness. New York: Routledge.

大倉 典子(編著) (2017). 「かわいい」工学 朝倉書店

石川 桂子 (編)(2017). 竹久夢二 かわいい手帖―大正ロマンの乙女ワールド― 河出書房新社

吉光 正絵・池田 太臣・西原 麻里 (編著)(2017). ポスト〈カワイイ〉の文化社会学―女子たちの「新たな楽しみ」を探る― ミネルヴァ書房

Boyle, J., & Kao, W. -C. (2017). The retro-futurism of cuteness. Goleta, CA: Punctum Books.

Marcus, A., Kurosu, M., Ma, X., & Hashizume, A. (2017). Cuteness engineering: Designing adorable products and services (Springer Series on Cultural Computing). Cham, Switzerland: Springer.

伊藤 氏貴 (2018). 美の日本―「もののあはれ」から「かわいい」まで― 明治大学出版会

増田 セバスチャン (2018). 世界にひとつだけの「カワイイ」の見つけ方 サンマーク出版

日本建築学会 (編) (2018). 「かわいい」と建築 海文堂出版

May, S. (2019). The power of cute. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

powered by Quick Homepage Maker 5.3
based on PukiWiki 1.4.7 License is GPL. QHM

最新の更新 RSS  Valid XHTML 1.0 Transitional